Introduktionskurs för handledare och elev

För att få övningsköra privat för behörighet B personbil krävs att både handledaren och den som ska övningsköra (eleven) har gått utbildningen Introduktionskurs för handledare och elev. Eleven måste även ha ett giltigt körkortstillstånd och handledaren måste ha godkänt handledarskap. Detta ansöker man om hos Transportstyrelsen, efter eller i samband med att man går introduktionskursen.

När kan vi sätta igång?

Vi har kurser ungefär varannan vecka, här hittar du nästa kursstart. Kursen är 3,5 timmar, inkl. raster. Tänk på att boka plats för alla som ska gå kursen. Både den som ska ta körkort (eleven) och den/de som ska vara handledare måste ha gått kursen för att ni ska få övningsköra privat.

De obligatoriska momenten som krävs för att ta ett B-körkort är:

Riskutbildning 1

Riskutbildning 1 är en teoretisk utbildning och obligatorisk för alla som ska ta körkort för personbil. Den ger dig kunskap om hur alkohol, droger, trötthet och andra beteenden kan påverka körförmågan. Under utbildningen får du delta i diskussioner om vilka konsekvenserna av sådana riskbeteenden kan bli, vad som ökar riskerna och hur de kan undvikas.

Riskutbildning 2

Riskutbildning del 2 är den praktiska delen och sker på halkbana. Vi utbildar våra elever i samarbete med Vectrum Trafikutbildningar på Bråvalla. Utbildningen gör att du får uppleva hur hastighet och väglag påverkar risken för olyckor. Det ger dig förståelse för hur t.ex. hastigheten påverkar dina möjligheter att undvika trafikolyckor. Du ska vara i slutskedet av din utbildning när du kör halkbanan.

Förarprovet

Förarprovet består av ett teoretiskt kunskapsprov och en uppkörning. Dessa är de slutgiltiga proven du gör på Trafikverket. Vi hjälper dig även med dessa bokningar när det blir aktuellt. När du klarat uppkörningen har du fått ditt körkort!

STARTPAKET

I startpaketet ingår teoripaketet samt 10 stycken körlektioner à 40 min.

TEORIPAKET

Allt teoretiskt material, teorikurs, obegränsat med datortester på trafikskolan samt två internettester.

LEDIGA KURSER

B-teori, riskettan och introduktionsutbildning för handledare och elev.