Vi hjälper dig att ta ditt körkort

Oavsett om du övningskört mycket hemma eller aldrig suttit bakom ratten kan vi självklart hjälpa dig. Vill du ha hjälp med både teorin och körningen? Vill du enbart ta enstaka lektioner? Vill du köra flera gånger i veckan? Det finns många olika sätt att ta sitt körkort på så berätta dina förutsättningar och önskemål för oss så planerar vi vägen fram till ditt manuella körkort tillsammans.

Hur många lektioner behöver jag?

Vi anpassar utbildningen efter varje elevs förutsättningar och behov. Hur många lektioner du kommer att behöva köra beror bland annat på hur mycket du övningskör privat, hur regelbundet du kör, teoretiska kunskaper mm. Du kan naturligtvis få en individuell plan för din utbildning, säg till din trafiklärare så kan ni tillsammans boka in det som behövs fram till uppkörning.

Introduktionskurs för handledare och elev

Vid privat övningskörning krävs att både du som elev och personen/personerna som du ska köra med hemma går en kurs. Den kursen kan du gå hos oss, Introduktionskurs för handledare och elev.

Körkortstillstånd

Innan du får börja övningsköra, oavsett om det är privat eller på trafikskola måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Detta ansöker man om hos Transportstyrelsen.

De obligatoriska momenten som krävs för att ta ett B-körkort är:

Riskutbildning 1

Riskutbildning 1 är en teoretisk utbildning och obligatorisk för alla som ska ta körkort för personbil. Den ger dig kunskap om hur alkohol, droger, trötthet och andra beteenden kan påverka körförmågan. Under utbildningen får du delta i diskussioner om vilka konsekvenserna av sådana riskbeteenden kan bli, vad som ökar riskerna och hur de kan undvikas.

Riskutbildning 2

Riskutbildning del 2 är den praktiska delen och sker på halkbana. Vi utbildar våra elever i samarbete med Vectrum Trafikutbildningar på Bråvalla. Utbildningen gör att du får uppleva hur hastighet och väglag påverkar risken för olyckor. Det ger dig förståelse för hur t.ex. hastigheten påverkar dina möjligheter att undvika trafikolyckor. Du ska vara i slutskedet av din utbildning när du genomför denna utbildning.

Förarprovet

Förarprovet består av ett teoretiskt kunskapsprov och en uppkörning. Dessa är de slutgiltiga proven du gör på Trafikverket. Vi hjälper dig även med dessa bokningar när det blir aktuellt. När du klarat teoriprovet och uppkörningen har du fått ditt körkort!

STARTPAKET

I startpaketet ingår teoripaketet samt 10 stycken körlektioner à 40 min.

TEORIPAKET

Allt teoretiskt material digitalt via app.

LEDIGA KURSER

B-teori, riskettan och introduktionsutbildning för handledare och elev.